Van blik verbreden naar borgen

September is echt zo’n maand waarin veel mensen weer starten met een opleiding. Of waarin er nog gekeken wordt of iemand dit jaar nog een cursus moet volgen, of dat dit doorgeschoven wordt naar het nieuwe jaar. In die periode krijg ik regelmatig vragen hierover. Naast samenwerkingsvraagstukken weten mensen me namelijk ook te vinden voor ontwikkelingsadvies, vooral in de technische sector.

Wat me daarbij nog steeds opvalt, is dat we wel steeds meer aandacht hebben voor ontwikkeling. Vooraf is er het gesprek over de ontwikkelwensen. Vaak wordt de dag erna nog wel de vraag gesteld hoe iemand de cursus heeft ervaren. En geregeld hoor ik nog steeds de grap: ‘Heb je een cursus gehad ofzo?’ Ongeveer de meest teleurstellende opmerking als je geïnspireerd weer terugkomt op het werk.

Naast dat deze opmerking gewoon genegeerd moet worden, kunnen we ook nog een extra stap aan dit gesprek toevoegen. Namelijk: ‘Welke inzichten heb je gekregen? Natuurlijk voor jezelf, maar heb je ook nog tips of adviezen voor ons als organisatie? Wat zou je hierin veranderd willen zien, persoonlijk of binnen de organisatie? En wat vraagt dat van jou, van mij?’ Buiten de eigen muren kijken kan namelijk zoveel frisse inzichten geven. Of juist een bevestiging dat jullie het hartstikke goed doen. Dat het ergens anders er echt wel anders aan toe gaat.

Dit geldt natuurlijk ook zeker voor in-company trainingen. Nog te vaak zie ik dat mensen weten dat ze de training moeten volgen, maar dat het collectieve doel vooraf niet wordt besproken. Geef mensen mee dat ze ook hun ogen en oren open mogen houden voor de organisatie. Wat kunnen we er samen uit leren?

Een voorbeeld: ik zie momenteel uitdagingen bij bedrijven in het begeleiden van nieuwe medewerkers. De meeste organisaties hebben dan wel een praktijkbegeleider, in ieder geval aangewezen, maar hopelijk heeft deze persoon ook een training gevolgd, bijvoorbeeld bij Kenteq. Maar de praktijkbegeleider kan vaak niet alle leerlingen en zij-instromers 1:1 begeleiden. Dat gebeurt ook door andere collega’s. Daarvoor heb je ook trainingen voor werkplekbegeleiders beschikbaar. Beide cursussen worden wel gevolgd. Maar om het begeleiden van mensen echt beter te borgen in de organisatie, is het goed om zowel vooraf als achteraf in gesprek te gaan. Om vooraf ook helder de opdracht mee te geven om breder te kijken dan alleen de eigen ontwikkeling. En achteraf ook samen bespreken hoe je dit met elkaar beter kan vormgeven. Want het gaat niet alleen om de ontwikkeling van hen, maar ook van de organisatie en onderlinge samenwerking.

Samen het proces bekijken, samen afstemming in de samenwerking zoeken. Ik verzeker je: als je deze gesprekken en deze ontwikkeling faciliteert, ontstaat er direct meer eigenaarschap en gedeelde verantwoordelijkheid.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie